Menu
Kontakt
Porady
- Czym właściwie są samochody hybrydowe i jakie są ich rodzaje?
- TECHNOLOGIE UMOŻLIWIAJĄCE ŁATWIEJSZE PROWADZENIE AUT
- NOWE SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO JAZDY
- PIERWSZY RAZ W WYPOŻYCZALNI SAMOCHODÓW - JAK ZACZĄĆ?
- WYNAJEM SAMOCHODÓW NA LOTNISKU - PORADY
- WYPOŻYCZALNIA SAMOCHODÓW - OD CZEGO ZALEŻY CENA?
- EKONOMIA AUT HYBRYDOWYCH
- USŁUGI DODATKOWE
- WYPOSAŻENIE DODATKOWE
- PODSTAWIENIE I ODBIÓR WYPOŻYCZANEGO SAMOCHODU
- NAJCZĘŚCIEJ WYPOŻYCZANE SAMOCHODY I ICH RODZAJE
- METODY PŁATNOŚCI
Czym właściwie są samochody hybrydowe i jakie są ich rodzaje?
Kierowcy coraz częściej wybierają samochody hybrydowe. Jednym z najważniejszych czynników rosnącego zainteresowania pojazdami hybrydowymi są oszczędności, które wiążą się z ich eksploatacją. Natomiast koncernom motoryzacyjnym przy wprowadzaniu do sprzedaży kolejnych modeli aut hybrydowych, przyświecają trendy związane z zeroemisyjnością oraz coraz bardziej wyśrubowane normy dotyczące emisji spalin.
Wyjaśniamy, czym właściwie są samochody hybrydowe, jakie są ich rodzaje dostępne na rynku, czym się charakteryzują i różnią pomiędzy sobą. Podpowiadamy też w jaki sposób odzyskuje się energia w takich silnikach.
Co to oznacza, że samochód jest hybrydowy?
To co jest charakterystyczne dla samochodów hybrydowych to dwa źródła napędu zamiast jednego. Wiąże się to z tym, że każde auto hybrydowe wyposażone jest w jednostkę spalinową – może być benzynowa lub wysokoprężna oraz w silnik elektryczny, lecz silniki elektryczne mogą być więcej niż tylko jeden. Przy tym nie zawsze akumulator doładowywany jest z zewnętrznego źródła – takie rozwiązanie stosowane jest jedynie w hybrydach plug-in.
Co ciekawe, samochody hybrydowe nie jest wcale wynalazek ostatnich lat! Pierwszym takim pojazdem był Lohner-Porsche, który zaprezentowano już w roku 1900! Natomiast z upowszechnieniem tego typu samochodów mamy do czynienia od lat 90. XX wieku, a to głównie za sprawą motoryzacji japońskiej, a dokładniej rzecz ujmując – koncernu Toyota. Pierwszą seryjnie produkowaną hybrydą osobową była Toyota Prius.
Jakie są rodzaje samochodów hybrydowych?
Pomimo tego, iż wspólną cechą wszystkich pojazdów, które zalicza się do grona hybrydowych, jest to, że posiadają one dwa źródła napędu, to wewnątrz tej grupy dokonuje się podziału. Przy uwzględnieniu wykorzystywanych przez producentów rozwiązań, możemy wyróżnić:
- mHEV – mild Hybrid Electric Vehicle – to tzw. miękkie hybrydy;
- HEV – Hybrid Electric Vehicle – to pełne hybrydy;
- PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle – to z kolei hybrydy typu plug-in.
Samochody hybrydowe typu mMEV
W przypadku aut hybrydowych typu mHEV silnik elektryczny jest jedynie wsparciem dla jednostki spalinowej. W miękkiej hybrydzie silnik elektryczny pełni funkcję rozrusznika oraz alternatora, zasila także wewnętrzne systemy. Taki silnik może też odzyskiwać energię w czasie hamowania i odciąża silnik spalinowy w trakcie przyspieszania – to zaś ma przełożenie na niższe zużycie paliwa. Samochody z takim rodzajem napędu często wyłączają silnik spalinowy – w czasie toczenia się, hamowania lub postoju.
Samochody hybrydowe mHEV to dobre pojazdy do zastosowania w ruchu miejskim, gdyż w takich warunkach niezwykle często dochodzi do manewrów hamowania i przyspieszania. Tego typu napęd został zastosowany m.in. w takich modelach samochodów jak:
- Ford Focus;
- Ford Puma;
- Mazda 3;
- Mazda CX-30;
- Skoda Octavia Style.
Samochody hybrydowe typu HEV
Samochody, które zaliczamy do pełnych hybryd, to pojazdy z silnikiem elektryczny realizującym dwa zadania. Pierwszym z tych zadań jest wsparcie jednostki spalinowej, a co za tym idzie zapewnienie też oszczędności paliwa – w tym przypadku rzecz przedstawia się analogicznie jak w hybrydzie mHEV. Natomiast drugim zadaniem jest samodzielne napędzanie pojazdu – jest to możliwe dzięki mocniejszemu niż w przypadku miękkich hybryd, silnikowi elektrycznemu. Należy jednak zaznaczyć, że zasięg jazdy nie jest duży na akumulatorze – wynosi on maksymalnie do kilkunastu kilometrów. W związku z tym z funkcji tej korzysta się praktycznie tylko w miastach.
Silniki elektryczne, które montuje się w hybrydach typu HEV pozyskują energię w czasie pracy jednostki spalinowej oraz hamowania – podobnie jak w przypadka aut grupy mHEV. Ponadto konstrukcja układów napędzania HEV nie pozwala na doładowywanie silnika z zewnątrz, jak ma to miejsce w autach hybrydowych typu plug-in. Napęd hybrydowy typy HEV zastosowano m.in. w takich modelach aut jak:
- Renault Clio e-Tech;
- Renault Arkana e-Tech;
- Honda HR-V;
- Honda CRV;
- KIA Sorento.
Samochody hybrydowe typu PHEV
W kolei samochody hybrydowe typu plug-in (PHEV) pozwalają, aby móc w pełni czerpać korzyści, jakie wypływają z jazdy bezemisyjnej. Samochody hybrydowe PHEV są wyposażone w pojemne akumulatory, które ładuje się z gniazdka. Natomiast dzięki obecności w układzie jednostki spalinowej, akumulator ten nie musi być tak aż tak duży, jak ma to miejsce w samochodach elektrycznych. Ten aspekt korzystnie przekłada się z kolei na czas, który jest potrzebny do naładowania baterii.
Hybrydy typu plug-in sprawdzają się bardzo dobrze zarówno do codziennej jazdy po mieście, jak również na nieco dłuższe trasy. Przy korzystaniu tylko z energii elektrycznej, mogą one przejechać maksymalnie do kilkudziesięciu kilometrów. Przy tym należy podkreślić, iż obecność silnika elektrycznego znacząco wspomaga pracę silnika spalinowego – to z kolei pozwala na obniżenie zużycia paliwa, a także na uzyskanie lepszych osiągów. Wśród modeli aut z zastosowanym rozwiązaniem plug-in warto wymienić:
- Suzuki Across;
- Mercedes E300e;
- Mercedes GLA 250e;
- Skoda SuperB iV;
- Skoda Octavia RS.
W jaki sposób ładują się samochody hybrydowe?
Ładowanie silnika elektrycznego w autach hybrydowych może odbywać się na dwa sposoby:
- w hybrydach typu mHEV oraz HEV – do automatycznego ładowania akumulatora zostaje wykorzystany silnik spalinowy, a także energia odzyskiwana w czasie zwalniania samochodu lub zjazdu ze wzniesienia – pojazdy tego tym nie mają w związku tym dodatkowej klapki na gniazdo ładowania umieszczonej na karoserii;
- w hybrydach typu PHEV – akumulator jest ładowany zarówno automatycznie – przy wykorzystaniu pracy silnika spalinowego oraz zasady rekuperacji, jak również przez użytkownika prądem z zewnątrz – dlatego też tylko ten rodzaj hybrydy wyposażony jes w charakterystyczne gniazdo ładowania.
Jakie są zalety i wady silników hybrydowych?
Samochody hybrydowe mają wiele zalet, wśród których w pierwszej kolejności należy wskazać niższe zużycie paliwa. Ma to przede wszystkim związek z rekuperacją energii, która wynika z obecności w pojeździe silnika elektrycznego. Dużą zaletą dla środowiska naturalnego oraz samopoczucia prowadzącego pojazd i pasażerów jest możliwość zeroemisyjnej, cichej, a przy tym bardzo komfortowej jazdy po mieście.
Poza tym samochody hybrydowe wyróżniają się też dużo mniejszym zużyciem tarcz i klocków hamulcowych w porównaniu do typowych aut z napędem benzynowym czy dieslem. W hybrydach brak również typowych usterek dla aut posiadających silniki wysokoprężne, mowa tu np. awarii koła dwumasowego oraz układu wtryskowego. Ponadto na użytkowników samochodów hybrydowych czekają różne korzyści wynikające z ułatwień dla kierowców takich aut ustanowionych przez rząd lub samorządy. Mowa to np. o niższych opłaty za parkowanie w wielu miastach, czy o niższym podatku akcyzowym, jeśli hybrydę sprowadza się z zagranicy do Polski.
Wciąż największym argumentem przeciwników hybryd jest to, że pojazdy tego typu sprawdzają się przede wszystkim do jazdy po mieście. Jako wadę samochodów hybrydowych wymienia się również ich wyższą cenę w porównaniu do jednostek napędzanych benzyną i diesli. W związku z przestrzenią, którą należy wygospodarować na montaż akumulatorów elektrycznych, samochody hybrydowe mają mniejszą przestrzeń bagażnika niż typowe samochody. Choć są one mniej podatne na usterki, to w przypadku gdy te już zaistnieją naprawa będzie dłuższa i bardziej skomplikowana, a co za tym idzie, też bardziej kosztowna. Kosztowna jest też wymiana akumulatorów w hybrydach.
Jakie są zalety i wady poszczególnych typów hybryd?
Poznaliśmy zalety i wady samochodów hybrydowych w porównaniu do typowych pojazdów z silnikami benzynowymi i dieslami. Poznajmy teraz mocne i słabe strony poszczególnych rodzajów hybryd porównując je pomiędzy sobą.
Samochody hybrydowe typu mHEV są lżejsze niż hybrydy typu PHEV. To również najtańsze rozwiązania spośród wszystkich rodzajów hybryd. Nie zapewniają one jednak dużej oszczędności paliwa – pod tym względem wyglądają najgorzej w porównaniu do innych jednostek hybrydowych. Dużą wadą miękkich hybryd jest też to, że ich silniki elektryczne nie są w stanie samodzielnie napędzać tych pojazdów.
Hybrydy typu HEV wyróżniają się nieco niższą emisją spalin niż na to miejsce w hybrydach typu mHEV. Ponadto pełne hybrydy dają możliwość jazdy zeroemisyjnej na pewnych krótkich odcinkach. Niestety, tylko niewielki dystans można przejechać na silniku elektrycznym. Ponadto są one cięższe od miękkich hybryd typu mHEV.
Korzystanie z hybryd PHEV wiąże się ze znaczną redukcją śladu węglowego – to rozwiązanie zdecydowanie najbardziej ekologiczne, a także ekonomiczne z punktu widzenie użytkowania. Ponadto auta hybrydowe typu plug-in pozwalają na przejechanie dużo dłuższego dystansu na jednostce elektrycznej niż hybrydy HEV. Te hybrydy są jednak najdroższe. Poza tym czas ładowania akumulatora może w zależności od modelu auta wynieść nawet do kilku godzin.
Samochody hybrydowe zawdzięczają swoja popularność połączeniu ekologii i ekonomii użytkowania. Jeśli chcesz wynająć hybrydę do swoich celów, konicznie zapoznaj się z naszą ofertą – Wypożyczalnia Samochodów Exel dysponuje najnowszymi modelami ekonomicznych samochodów hybrydowych. W naszej ofercie znajdziesz również klasyczne modele samochodów benzynowych i z silnikiem diesla.