Menu
Kontakt
- +48 501 085 470
- +48 58 679 22 00
- biuro@exelcar.pl
Porady
- METODY PŁATNOŚCI
- PIERWSZY RAZ W WYPOŻYCZALNI SAMOCHODÓW - JAK ZACZĄĆ?
- NAJCZĘŚCIEJ WYPOŻYCZANE SAMOCHODY I ICH RODZAJE
- Czym właściwie są samochody hybrydowe i jakie są ich rodzaje?
- USŁUGI DODATKOWE
- WYPOSAŻENIE DODATKOWE
- NOWE SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO JAZDY
- PODSTAWIENIE I ODBIÓR WYPOŻYCZANEGO SAMOCHODU
- WYPOŻYCZALNIA SAMOCHODÓW - OD CZEGO ZALEŻY CENA?
- TECHNOLOGIE UMOŻLIWIAJĄCE ŁATWIEJSZE PROWADZENIE AUT
Czym właściwie są samochody hybrydowe i jakie są ich rodzaje?
Kierowcy
coraz częściej wybierają samochody hybrydowe. Jednym z najważniejszych
czynników rosnącego zainteresowania pojazdami hybrydowymi są oszczędności,
które wiążą się z ich eksploatacją. Natomiast koncernom motoryzacyjnym przy
wprowadzaniu do sprzedaży kolejnych modeli aut hybrydowych, przyświecają trendy
związane z zeroemisyjnością oraz coraz bardziej wyśrubowane normy dotyczące
emisji spalin.
Wyjaśniamy,
czym właściwie są samochody hybrydowe, jakie są ich rodzaje dostępne na rynku,
czym się charakteryzują i różnią pomiędzy sobą. Podpowiadamy też w jaki sposób
odzyskuje się energia w takich silnikach.
Co to
oznacza, że samochód jest hybrydowy?
To co jest
charakterystyczne dla samochodów hybrydowych to dwa źródła napędu zamiast
jednego. Wiąże się to z tym, że każde auto hybrydowe wyposażone jest w
jednostkę spalinową – może być benzynowa lub wysokoprężna oraz w silnik
elektryczny, lecz silniki elektryczne mogą być więcej niż tylko jeden. Przy tym
nie zawsze akumulator doładowywany jest z zewnętrznego źródła – takie
rozwiązanie stosowane jest jedynie w hybrydach plug-in.
Co ciekawe,
samochody hybrydowe nie jest wcale wynalazek ostatnich lat! Pierwszym takim
pojazdem był Lohner-Porsche, który zaprezentowano już w roku 1900! Natomiast z
upowszechnieniem tego typu samochodów mamy do czynienia od lat 90. XX wieku, a
to głównie za sprawą motoryzacji japońskiej, a dokładniej rzecz ujmując –
koncernu Toyota. Pierwszą seryjnie produkowaną hybrydą osobową była Toyota
Prius.
Jakie są rodzaje samochodów hybrydowych?
Pomimo tego, iż
wspólną cechą wszystkich pojazdów, które zalicza się do grona hybrydowych, jest
to, że posiadają one dwa źródła napędu, to wewnątrz tej grupy dokonuje się
podziału. Przy uwzględnieniu wykorzystywanych przez producentów rozwiązań, możemy
wyróżnić:
- mHEV
– mild Hybrid Electric Vehicle – to tzw. miękkie hybrydy;
- HEV
– Hybrid Electric Vehicle – to pełne hybrydy;
- PHEV
– Plug-in Hybrid Electric Vehicle – to z kolei hybrydy typu plug-in.
Samochody hybrydowe typu mMEV
W przypadku aut
hybrydowych typu mHEV silnik elektryczny jest jedynie wsparciem dla jednostki
spalinowej. W miękkiej hybrydzie silnik elektryczny pełni funkcję rozrusznika
oraz alternatora, zasila także wewnętrzne systemy. Taki silnik może też
odzyskiwać energię w czasie hamowania i odciąża silnik spalinowy w trakcie
przyspieszania – to zaś ma przełożenie na niższe zużycie paliwa. Samochody z
takim rodzajem napędu często wyłączają silnik spalinowy – w czasie toczenia
się, hamowania lub postoju.
Samochody
hybrydowe mHEV to dobre pojazdy do zastosowania w ruchu miejskim, gdyż w takich
warunkach niezwykle często dochodzi do manewrów hamowania i przyspieszania.
Tego typu napęd został zastosowany m.in. w takich modelach samochodów jak:
- Ford Focus;
- Ford Puma;
- Mazda 3;
- Mazda CX-30;
- Skoda Octavia Style.
Samochody hybrydowe typu HEV
Samochody,
które zaliczamy do pełnych hybryd, to pojazdy z silnikiem elektryczny
realizującym dwa zadania. Pierwszym z tych zadań jest wsparcie jednostki
spalinowej, a co za tym idzie zapewnienie też oszczędności paliwa – w tym
przypadku rzecz przedstawia się analogicznie jak w hybrydzie mHEV. Natomiast
drugim zadaniem jest samodzielne napędzanie pojazdu – jest to możliwe dzięki
mocniejszemu niż w przypadku miękkich hybryd, silnikowi elektrycznemu. Należy
jednak zaznaczyć, że zasięg jazdy nie jest duży na akumulatorze – wynosi on
maksymalnie do kilkunastu kilometrów. W
związku z tym z funkcji tej korzysta się praktycznie tylko w miastach.
Silniki
elektryczne, które montuje się w hybrydach typu HEV pozyskują energię w czasie
pracy jednostki spalinowej oraz hamowania – podobnie jak w przypadka aut grupy
mHEV. Ponadto konstrukcja układów napędzania HEV nie pozwala na doładowywanie
silnika z zewnątrz, jak ma to miejsce w autach hybrydowych typu plug-in. Napęd
hybrydowy typy HEV zastosowano m.in. w takich modelach aut jak:
- Renault Clio e-Tech;
- Renault Arkana e-Tech;
- Honda HR-V;
- Honda CRV;
- KIA Sorento.
Samochody hybrydowe typu PHEV
W kolei
samochody hybrydowe typu plug-in (PHEV) pozwalają, aby móc w pełni czerpać
korzyści, jakie wypływają z jazdy bezemisyjnej. Samochody hybrydowe PHEV są
wyposażone w pojemne akumulatory, które ładuje się z gniazdka. Natomiast dzięki
obecności w układzie jednostki spalinowej, akumulator ten nie musi być tak aż
tak duży, jak ma to miejsce w samochodach elektrycznych. Ten aspekt korzystnie
przekłada się z kolei na czas, który jest potrzebny do naładowania baterii.
Hybrydy typu
plug-in sprawdzają się bardzo dobrze zarówno do codziennej jazdy po mieście,
jak również na nieco dłuższe trasy. Przy korzystaniu tylko z energii
elektrycznej, mogą one przejechać maksymalnie do kilkudziesięciu kilometrów.
Przy tym należy podkreślić, iż obecność silnika elektrycznego znacząco wspomaga
pracę silnika spalinowego – to z kolei pozwala na obniżenie zużycia paliwa, a
także na uzyskanie lepszych osiągów. Wśród modeli aut z zastosowanym
rozwiązaniem plug-in warto wymienić:
- Suzuki Across;
- Mercedes E300e;
- Mercedes GLA 250e;
- Skoda SuperB iV;
- Skoda Octavia RS.
W jaki sposób ładują się samochody hybrydowe?
Ładowanie
silnika elektrycznego w autach hybrydowych może odbywać się na dwa sposoby:
- w hybrydach typu mHEV oraz HEV – do automatycznego ładowania akumulatora zostaje wykorzystany silnik spalinowy, a także energia odzyskiwana w czasie zwalniania samochodu lub zjazdu ze wzniesienia – pojazdy tego tym nie mają w związku tym dodatkowej klapki na gniazdo ładowania umieszczonej na karoserii;
- w hybrydach typu PHEV – akumulator jest ładowany zarówno automatycznie – przy wykorzystaniu pracy silnika spalinowego oraz zasady rekuperacji, jak również przez użytkownika prądem z zewnątrz – dlatego też tylko ten rodzaj hybrydy wyposażony jes w charakterystyczne gniazdo ładowania.
Jakie są zalety i wady silników hybrydowych?
Samochody
hybrydowe mają wiele zalet, wśród których w pierwszej kolejności należy wskazać
niższe zużycie paliwa. Ma to przede wszystkim związek z rekuperacją energii,
która wynika z obecności w pojeździe silnika elektrycznego. Dużą zaletą dla
środowiska naturalnego oraz samopoczucia prowadzącego pojazd i pasażerów jest
możliwość zeroemisyjnej, cichej, a przy tym bardzo komfortowej jazdy po
mieście.
Poza tym
samochody hybrydowe wyróżniają się też dużo mniejszym zużyciem tarcz i klocków
hamulcowych w porównaniu do typowych aut z napędem benzynowym czy dieslem. W
hybrydach brak również typowych usterek dla aut posiadających silniki
wysokoprężne, mowa tu np. awarii koła dwumasowego oraz układu wtryskowego.
Ponadto na użytkowników samochodów hybrydowych czekają różne korzyści
wynikające z ułatwień dla kierowców takich aut ustanowionych przez rząd lub
samorządy. Mowa to np. o niższych opłaty za parkowanie w wielu miastach, czy o niższym
podatku akcyzowym, jeśli hybrydę sprowadza się z zagranicy do Polski.
Wciąż
największym argumentem przeciwników hybryd jest to, że pojazdy tego typu
sprawdzają się przede wszystkim do jazdy po mieście. Jako wadę samochodów
hybrydowych wymienia się również ich wyższą cenę w porównaniu do jednostek
napędzanych benzyną i diesli. W związku z przestrzenią, którą należy
wygospodarować na montaż akumulatorów elektrycznych, samochody hybrydowe mają
mniejszą przestrzeń bagażnika niż typowe samochody. Choć są one mniej podatne
na usterki, to w przypadku gdy te już zaistnieją naprawa będzie dłuższa i
bardziej skomplikowana, a co za tym idzie, też bardziej kosztowna. Kosztowna
jest też wymiana akumulatorów w hybrydach.
Jakie są zalety i wady poszczególnych typów hybryd?
Poznaliśmy
zalety i wady samochodów hybrydowych w porównaniu do typowych pojazdów z
silnikami benzynowymi i dieslami. Poznajmy teraz mocne i słabe strony
poszczególnych rodzajów hybryd porównując je pomiędzy sobą.
Samochody
hybrydowe typu mHEV są lżejsze niż hybrydy typu PHEV. To również najtańsze
rozwiązania spośród wszystkich rodzajów hybryd. Nie zapewniają one jednak dużej
oszczędności paliwa – pod tym względem wyglądają najgorzej w porównaniu do
innych jednostek hybrydowych. Dużą wadą miękkich hybryd jest też to, że ich
silniki elektryczne nie są w stanie samodzielnie napędzać tych pojazdów.
Hybrydy typu
HEV wyróżniają się nieco niższą emisją spalin niż na to miejsce w hybrydach
typu mHEV. Ponadto pełne hybrydy dają możliwość jazdy zeroemisyjnej na pewnych
krótkich odcinkach. Niestety, tylko niewielki dystans można przejechać na
silniku elektrycznym. Ponadto są one cięższe od miękkich hybryd typu mHEV.
Korzystanie z
hybryd PHEV wiąże się ze znaczną redukcją śladu węglowego – to rozwiązanie
zdecydowanie najbardziej ekologiczne, a także ekonomiczne z punktu widzenie
użytkowania. Ponadto auta hybrydowe typu plug-in pozwalają na przejechanie dużo
dłuższego dystansu na jednostce elektrycznej niż hybrydy HEV. Te hybrydy są jednak najdroższe. Poza tym
czas ładowania akumulatora może w zależności od modelu auta wynieść nawet do
kilku godzin.
Samochody
hybrydowe zawdzięczają swoja popularność połączeniu ekologii i ekonomii
użytkowania. Jeśli chcesz wynająć hybrydę do swoich celów, konicznie zapoznaj
się z naszą ofertą – Wypożyczalnia
Samochodów Exel dysponuje najnowszymi modelami ekonomicznych
samochodów hybrydowych. W naszej ofercie znajdziesz również klasyczne modele
samochodów benzynowych i z silnikiem diesla.