Menu
Kontakt
Porady
- Czym właściwie są samochody hybrydowe i jakie są ich rodzaje?
- TECHNOLOGIE UMOŻLIWIAJĄCE ŁATWIEJSZE PROWADZENIE AUT
- NOWE SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO JAZDY
- PIERWSZY RAZ W WYPOŻYCZALNI SAMOCHODÓW - JAK ZACZĄĆ?
- WYNAJEM SAMOCHODÓW NA LOTNISKU - PORADY
- WYPOŻYCZALNIA SAMOCHODÓW - OD CZEGO ZALEŻY CENA?
- EKONOMIA AUT HYBRYDOWYCH
- USŁUGI DODATKOWE
- WYPOSAŻENIE DODATKOWE
- PODSTAWIENIE I ODBIÓR WYPOŻYCZANEGO SAMOCHODU
- NAJCZĘŚCIEJ WYPOŻYCZANE SAMOCHODY I ICH RODZAJE
- METODY PŁATNOŚCI
NOWE SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO JAZDY
Nowe technologie to nowe możliwości zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. To też duże ułatwienie dla kierowców. Oto przegląd nowych systemów, które wspomogą bezpieczeństwo Twojej jazdy.
Wspomaganie układu kierowniczego
Tradycyjne wspomaganie kierownicy, który wspomaga siłę kierowcy podczas skrętu kierownicą jest dziś standardem. Coraz popularniejsza staje się jednak jego ulepszona wersja: wspomaganie układu kierowniczego zależne od prędkości jazdy. Gdy parkujemy, wartość siły wspomagania wzrasta i manewrowanie jest ułatwione. Na autostradach natomiast duża prędkość to znak, że układ ma działać sztywniej, łatwiej jest więc wyczuć siłę potrzebną do skrętu. W system wspomagający kierownicę wyposażony jest dostępny w naszej wypożyczalni w Gdańsku samochód BMW 5.
TCR – kontrola trakcji
System kontroli trakcji nazywany jest różnie, w zależności od marki samochodu: TCR (track control), TCS (traction control system) czy też ASR (antriebsschlupfregelung). System ten służy zapobieganiu poślizgowi kół podczas ruszania oraz przyspieszania. Poślizg może być zmniejszony na różne sposoby, np.: opóźnienie lub odłączenie zapłonu, przyhamowanie kół, itd. TCR, wraz z ABS, tworzy elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy, który zmniejsza ryzyko wypadku.
VSC – System stabilizacji toru jazdy
System stabilizacji toru jazdy jest wynalazkiem znacznie zwiększającym bezpieczeństwo. Układ ten ułatwia zachowanie kontroli nad pojazdem i uniknięcia poślizgu podczas skrętu, znacząco zmniejsza ryzyko ściągnięcia i obrócenia się auta czy też jego dachowania. VSC działa dzięki czujnikom, które, gdy wyczują poślizg, przyhamowują koło lub koła, a układ wspomagający DSR może też skręcić lekko kierownicą. Inne nazwy VSC (vehicle stability control) to ESC (electronic stability control), DSC (dynamic stability control), ESP (electronic stability program), itd.
Aktywny tempomat
Aktywny tempomat to świetne rozwiązanie w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów. Stosowany jest tu zazwyczaj radar, który mierzy dystans od pojazdu z przodu i dostosowuje do niego prędkość Twojego auta. Pozwala to zachować bezpieczną odległość, gdyż tempomat sam przyspiesza bądź hamuje. Zależnie od rodzaju zastosowanego tempomatu aktywnego, dzieje się to gdy Twoje auto jedzie z określoną prędkością (np. w przedziale 180-30 km/h), niezależnie od prędkości lub nawet w przypadku całkowitego zatrzymania się (stop&go). W system stop&go wyposażony jest np. dostępny w naszej wypożyczalni ExelCar w Gdańsku samochód BMW 5.
Wybór charakterystyki jazdy: Eco-normal-sport
Wybór określonego modelu auta nie oznacza już wyboru jednego trybu jazdy. W nowych samochodach spotkamy się z możliwością wyboru trybu, który najbardziej nam w danej chwili odpowiada. Tryb eco będzie ograniczał zużycie paliwa, m.in. spowalniając reakcję silnika. Trybu normal objaśniać chyba nie trzeba – to przeciętne dla danego auta doświadczenie jazdy. Sport natomiast pozwala rozwinąć prędkość, zwiększając szybkość reakcji silnika. Wybór danego trybu wpływa na sposób pracy wielu układów od kierowniczego i hamulcowego po zawieszenie.
BA – System wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych
BA (brake assist) lub BAS (brake assist system) działa we współpracy z systemem ABS, a współcześnie także z VSC. BA zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, wytwarzając ciśnienie maksymalne, wspomagające hamowanie. System ten jest wyjątkowo przydatny, gdy zajdzie potrzeba szybkiego zatrzymania się, np. przed przejściem dla pieszych.
ESS – Ostrzeganie o awaryjnym hamowaniu
System ostrzegania o awaryjnym hamowaniu zmniejsza ryzyko, że samochód jadący za Tobą nie zauważy, gdy zaczniesz hamować. W chwili awaryjnego hamowania system uruchomi kierunkowskazy i światła stopu, które zaczną szybko migać. Ostrzeże to kierowcę z tyłu o sytuacji awaryjnej.
Radar zbliżeniowy
W samochodach radary montowane są z przodu, z tyłu i po obu stronach auta. Wysyłają one fale radiowe o określonej częstotliwości, które pozwalają zlokalizować obiekty w pobliżu. Informacje te przekazywane są do innych systemów, np. asystenta zmiany pasa, asystenta wysiadania czy też układu rozpoznawania martwego pola.
Automatyczne Światła
To przydatny wynalazek w przypadku, gdy kierowcy zdarza się zapomnieć o przełączeniu świateł dziennych na mijania – a komu się to nie przytrafiło? Dzięki czujnikowi zmierzchu lub kamerze światła przełączą się automatycznie gdy zrobi się ciemno: czy jest to wieczór, czy np. wjeżdżasz do tunelu. Automatyczne światła drogowe działające dzięki kamerze mogą także wyłączać światła drogowe w chwili, gdy z naprzeciwka nadjeżdża inny samochód.
Czujnik martwego pola
Martwe pole to wycinek drogi, którego nie zauważymy w lusterkach. Czujnik martwego pola zauważy jednak, gdy coś lub ktoś pojawi się poza zasięgiem Twojego wzroku – i ostrzeże Cię, włączając lampkę i/bądź sygnał dźwiękowy.