Menu
Kontakt
Porady
- Czym właściwie są samochody hybrydowe i jakie są ich rodzaje?
- TECHNOLOGIE UMOŻLIWIAJĄCE ŁATWIEJSZE PROWADZENIE AUT
- NOWE SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO JAZDY
- PIERWSZY RAZ W WYPOŻYCZALNI SAMOCHODÓW - JAK ZACZĄĆ?
- WYNAJEM SAMOCHODÓW NA LOTNISKU - PORADY
- WYPOŻYCZALNIA SAMOCHODÓW - OD CZEGO ZALEŻY CENA?
- EKONOMIA AUT HYBRYDOWYCH
- USŁUGI DODATKOWE
- WYPOSAŻENIE DODATKOWE
- PODSTAWIENIE I ODBIÓR WYPOŻYCZANEGO SAMOCHODU
- NAJCZĘŚCIEJ WYPOŻYCZANE SAMOCHODY I ICH RODZAJE
- METODY PŁATNOŚCI
EKONOMIA AUT HYBRYDOWYCH
Ekonomia aut hybrydowych – czy warto kupić lub wynająć? Czy jest to opłacalne?
Samochody hybrydowe cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Reklamowane są jako opłacalne i ekologiczne. Część kierowców podchodzi do nich jednak, jak do każdej nowinki, sceptycznie. Czym właściwie jest hybryda? Czy jest ekonomiczna i czy warto taki samochód wynająć?
Hybryda – czym jest i jak działa?
Samochód hybrydowy posiada jednocześnie dwa silniki: spalinowy i elektryczny. Posiada także akumulatory litowo-jonowe lub niklowo-wodorkowe, gromadzące energię elektryczną. I tutaj sprawa się komplikuje, gdyż dynamiczny rozwój hybryd sprawił, że na rynku dostępnych jest kilka kategorii tych aut:
- Micro hybrid (mikrohybryda) – wyposażona jest w niewielki silnik spalinowy z motogeneratorem, który zastępuje generator i rozrusznik. Pozwala na odzyskiwanie energii w trakcie jazdy, podczas gdy samochód zwalnia lub hamuje.
- Mild hybrid (hybryda łagodna lub „miękka”) – przypomina mikrohybrydę, z tą różnicą, że silnik elektryczny jest w tym przypadku bardziej skomplikowany, dzięki czemu może dodatkowo wspomóc silnik spalinowy krótkotrwałym zastrzykiem mocy.
- Full hybrid (pełna hybryda) – jest to hybryda bardziej zaawansowana. Silnik elektryczny może tu napędzać auto, wspomagać silnik spalinowy oraz odzyskiwać energię.
- Plug-in hybrid (hybryda plug-in) – najbardziej skomplikowana. Jest to też jedyna hybryda, którą możemy naładować za pomocą gniazdka – dlatego silnik elektryczny ma w niej dużo większą moc, a akumulatory – większą pojemność. Może więc działać wyłącznie na silniku elektrycznym.
Hybrydy dzielimy także ze względu na układ napędowy. Wyróżniamy więc hybrydy:
- Równoległe – napędzane przede wszystkim przez silnik spalinowy. Silnik elektryczny wspomaga go.
- Szeregowe – silnik spalinowy wytwarza prąd i dostarcza go silnikowi elektrycznemu, który napędza koła. Rzadko spotykana w motoryzacji.
- Mieszane – połączenie obu rodzajów napędu. Silnikowi spalinowemu towarzyszą dwa silniki elektryczne, z których jeden samodzielnie napędza auto, wspomaga jednostkę spalinową lub odzyskuje energię z hamowania, a drugi napędza go lub ładuje akumulatory, pełniąc jednocześnie funkcję rozrusznika.
Ładowanie hybryd typu plug-in
Hybrydy typu plug-in, podobnie jak auta elektryczne, naładujemy prądem z gniazdka. Zajmie to kilka godzin. Zakup specjalnej ładowarki i zamontowanie jej w garażu pozwala przyspieszyć ten proces. A co jeśli mieszkamy w bloku i nie mamy możliwości naładowania samochodu w garażu? Wówczas konieczne jest skorzystanie z punktu ładowania. W większych miastach, na przykład w Gdańsku, można ich znaleźć dość sporo. Niektóre są darmowe, za inne zapłacimy. Ładowanie hybrydy na stacji trwa od kilkudziesięciu minut do godziny.
Dostępne modele aut hybrydowych
Rynek samochodów hybrydowych zdominowany jest przez producentów japońskich: Toyotę, Lexusa czy Hondę. Można je kupić także od producentów europejskich, ich modele są jednak mniej znane i popularne. Sprzedaż hybryd w Polsce wciąż rośnie – zarówno nowych, jak i używanych. Powiększa się więc liczba dostępnych na rynku modeli. W 2018 roku sprzedano 22,8 tysięcy hybryd.
Hybryda a benzyna
Samochody benzynowe są dużo popularniejsze od hybryd. Wpływa na to niższa cena oraz prosta budowa, dzięki której koszty naprawy również są dużo korzystniejsze. Wciąż są też ulepszane, dzięki czemu nowe modele palą mniej niż kiedyś. Co nie znaczy, że palą mało. Szybka i dynamiczna jazda może nas kosztować dość sporo. Hybrydy będą więc dużo oszczędniejsze w mieście, poza nim jednak sprawa staje się dużo bardziej skomplikowana.
Czym jeszcze różni się auto hybrydowe od benzyniaka? Po pierwsze, masą. Waga akumulatora znacznie obciąża hybrydę. Akumulator zajmuje też miejsce, w związku z czym bagażnik hybrydowego auta będzie zazwyczaj mniejszy. Mniej pojemny jest też zbiornik paliwa, co nie jest jednak równoznaczne z osiągami. Hybryda przyspiesza wolniej, może jednak przejechać dłuższy dystans bez tankowania.
Hybryda a diesel
Wizerunek diesli, w przeciwieństwie do hybryd, jest raczej nieekologiczny. Jeśli więc zależy nam na byciu eko, diesle nie będą dobrym wyborem. Nie sprawdzą się też najlepiej, jeśli potrzebujemy głównie samochodu miejskiego. Budowa diesli sprawia, że nadają się przede wszystkim na dłuższe trasy. Spalają mniej niż benzyniaki, nie są jednak tak ekonomiczne jak hybrydy (przynajmniej w mieście). Są za to dynamiczne i elastyczne.
Obecne regulacje dotyczące zużycia paliwa i emisji spalin sprawiły, że koszt produkcji diesli wzrósł, a co za tym idzie, niektóre hybrydy mogą się okazać podobne cenowo lub tańsze od aut wyposażonych w silnik o zapłonie samoczynnym.
Jeśli chodzi o koszty naprawy, wszystko zależy od tego, jak bardzo złożona jest konstrukcja auta. Proste hybrydy mogą się okazać tańsze w naprawie niż nowoczesne diesle i na odwrót.
Hybryda a elektryk
Pojazdy elektryczne są napędzane wyłącznie energią elektryczną. Hybrydy, jako że łączą cechy elektryków i aut o napędzie spalinowym, są często uznawane za opcję pośrednią między jednymi a drugimi lub jako pierwszy krok w stronę pełnej elektryczności. Elektryki jednak wymagają ładowania. W przypadku hybryd ładowane są wyłącznie samochody typu plug-in.
Zasięg i wydajność elektryków sprawiają, że one również nadają się głównie do jazdy miejskiej. W tym wypadku w trasę łatwiej będzie się wybrać hybrydą. Sieć stacji paliw jest dużo bardziej rozbudowana niż infrastruktura pozwalająca na ładowanie samochodów elektrycznych, co czyni przemieszczanie się nimi po Polsce trudniejszym.
Różne rodzaje – różne zalety i wady
Zależnie od budowy i rodzaju hybrydy, samochody te mogą mieć inne wady i zalety. Dostępność różnych kategorii i modeli z pewnością nie ułatwia sprawy.
Hybrydy równoległe są stosunkowo tanie, charakteryzują się też niewielkimi rozmiarami (co dla jednych może być plusem, dla innych niekoniecznie) oraz prostą konstrukcją. Dają duże możliwości odzyskiwania energii podczas hamowania. Z drugiej jednak strony, konieczne jest stosowanie oddzielnego alternatora i rozrusznika.
Hybrydy szeregowe mają możliwość jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym, mogą być więc ciche i przyjazne środowisku. Ich produkcja jest jednak dosyć kosztowna. Mają też dość spore wymiary oraz wagę.
Hybryda mieszana jest sprawniejsza i umożliwia jazdę w różnym trybie. Jest też dość oszczędna, gdy poruszamy się po mieście.
Hybryda a ekologia
Hybrydy emitują mniejsze ilości spalin i gazów cieplarnianych, w porównaniu z autami o napędzie spalinowym. W trybie elektrycznym, są prawie zupełnie bezemisyjne. Prawie, gdyż nawet elektryki nie są stuprocentowo ekologiczne. Są więc uznawane za bardziej przyjazne środowisku niż auta o napędzie konwencjonalnym. Dotyczy to jednak przede wszystkim jazdy miejskiej. W trasie, gdy działa prawie wyłącznie silnik spalinowy, emisja zanieczyszczeń często nie jest dużo mniejsza.
Dodatkowo, ładując hybrydę typu plug-in, musimy mieć na uwadze sposób wytwarzania energii elektrycznej w Polsce. W większości pochodzi ona ze spalania węgla, co nie jest przyjazne dla środowiska. Dopóki nie zaczniemy na szeroką skalę wykorzystywać odnawialnych źródeł energii, auta ładowane z gniazdka nie będą tak ekologiczne, jak powinny.
Dyskusja toczy się też jeśli chodzi o produkcję i recykling aut hybrydowych. Produkcja i utylizacja baterii wymagają wydobywania surowców, których zasoby są ograniczone (np. litu). Sam proces ich wydobywania nie jest do końca ekologiczny. Recykling zużytej baterii jest natomiast kosztowny.
Ceny aut z napędem hybrydowym
Ceny zakupu samochodu hybrydowego są stosunkowo wysokie. Oszczędność paliwa rekompensuje dodatkową sumę, którą zapłacimy, po 7, a nawet 17 latach, zależnie od modelu i cen paliwa, które stale się zmieniają. Jeśli zamierzamy korzystać z auta dość długo, może się to opłacić. W przeciwnym razie, jako pierwsi właściciele, możemy przepłacić.
Wcześniej trzeba też przemyśleć kwestie napraw i serwisowania. Dwa silniki, akumulatory (na które skarży się wielu właścicieli hybryd – ich żywotność w naszych warunkach klimatycznych i pogodowych nie jest długa) – z powodu skomplikowanej budowy, rachunki w warsztatach nie będą niskie. Zazwyczaj wymieniane są nie poszczególne części, a całe podzespoły. W mniejszych miejscowościach problemem może być też znalezienie specjalisty, który zajmie się takim samochodem.
Auto to wymaga specjalnego traktowania oraz nabycia odpowiednich nawyków podczas jazdy, które umożliwią maksymalną oszczędność energii. Jeśli się do tego nie przyzwyczaimy, hybryda może okazać się mniej ekonomiczna, niż przypuszczaliśmy. Na spalanie wpływa też rodzaj nawierzchni czy obciążenia pojazdu.
Jazda hybrydą – ile można zaoszczędzić?
Zależeć to będzie od konkretnego modelu auta oraz od naszej jazdy. Szacuje się, że spalanie paliwa przez hybrydy jest mniejsze o 15-30%. Porównując, dla przykładu spalanie samochodu Kia Niro PHEV (4,4 l / 100 km), w porównaniu z dieslem (przeciętnie 7 l / 100 km), można obliczyć, że przy przejechaniu 100 km zaoszczędzimy 9 zł.
Oszczędzamy także na naprawach konkretnych części: rozrusznika, turbosprężarki i akceleratora, gdyż hybryda po prostu ich nie posiada. Co więcej, wolniej zużywają się hamulce.
Hybrydy – spalanie
Największą zaletą samochodu z napędem hybrydowym ma być oszczędność paliwa. Najoszczędniejsza hybryda mieszana zużywa nawet mniej niż 4 l / 100 km. O ekonomiczności hybryd mówi się jednak głównie w kontekście jazdy miejskiej, gdy możliwe jest zaoszczędzenie energii podczas częstego hamowania, stania w korkach i ostrożnej jazdy. Poza terenem zabudowanym natomiast, zużycie paliwa drastycznie wzrasta, czasem przewyższając spalanie aut z napędem tradycyjnym. Hybrydy świetnie sprawdzają się więc jako auta miejskie, nie są jednak idealnym rozwiązaniem na dłuższe trasy.
Hybryda w mieście
Zalety hybrydy można dostrzec przede wszystkim podczas jazdy miejskiej. Ciągłe przyspieszanie i hamowanie, które w tradycyjnych samochodach powodują stratę energii, w hybrydach pozwalają na jej magazynowanie. Ruszanie wymaga zużycia dużej ilości paliwa. W hybrydach, w momencie tym silnik spalinowy może zostać zastąpiony przez silnik elektryczny.
Dodatkowo, silnik elektryczny nie wytwarza hałasu, jazda jest więc bardziej cicha i komfortowa. Nie czuć wibracji, a systemy, takie jak klimatyzacja czy GPS, działają stabilnie, bez przerw.
Posiadając samochód hybrydowy, powinniśmy jednak często z niego korzystać. Długotrwały postój może niekorzystnie wpływać na akumulatory pojazdu. Ich wymiana natomiast jest bardzo kosztowna.
Hybryda w trasie
Podczas nieprzerwanej jazdy, zwłaszcza trasami szybkiego ruchu czy autostradami, hybryda spala nawet dwa razy więcej paliwa niż w mieście. Pracuje wówczas wyłącznie silnik spalinowy, a możliwości odzyskania energii jest niewiele.
Co więcej, hybrydy wyposażone są w stosunkowo małe zbiorniki paliwa, konieczne będzie więc częste tankowanie. Jeśli wybieramy się na przykład na dłuższe wakacje, musimy tez wziąć pod uwagę ograniczoną przestrzeń ładunkową. Dużo miejsca zajmuje w hybrydzie bateria, a akumulatory zwiększają jej wagę. Jeśli posiadamy lub wypożyczyliśmy hybrydę typu plug-in, musimy też wziąć pod uwagę niewielką wciąż liczbę punktów ładowania, trzeba więc uprzednio obliczyć i zaplanować dłuższe postoje na ładowanie i tankowanie.
Czego nie lubią hybrydy?
Po pierwsze, ostrej jazdy. Kupując lub wypożyczając hybrydę, musimy mieć na uwadze, że to od naszego sposobu jazdy w dużej mierze zależy oszczędność tego rozwiązania. Co więcej, auta hybrydowe nie powinny długo stać bezczynnie. Głównie chodzi tu o miesiące, ale nawet, jeśli pozostawiamy auto na parę tygodni, warto pożyczyć je komuś i zadbać, by nie stało przez cały ten czas w garażu lub na parkingu. W długo nieużywanej hybrydzie spada poziom naładowania baterii, co w ekstremalnych przypadkach może wymagać jej wymiany.
Kolejnym problemem są skrajne temperatury. Dlatego w czasie upałów warto korzystać z klimatyzacji, która schłodzi nie tylko nas, ale także baterie. Powoduje to nieco większe spalanie paliwa.
Wynajem auta hybrydowego – z czym się wiąże?
Zainteresowanie samochodami hybrydowymi często zmniejsza się w zetknięciu z rzeczywistością i cenami na rynku. Dlatego, aby przekonać się, czy jest to samochód dla nas, warto najpierw przejechać się nim na próbę. Wypożyczenie auta hybrydowego jest droższe niż w przypadku auta z napędem tradycyjnym. Jeśli jednak zdecydujemy się na wynajem długotrwały i będziemy używać auta głównie do jazdy po mieście, może okazać się opłacalne.
Eksploatacja hybrydy nie różni się od wykorzystania pojazdu o napędzie konwencjonalnym. Czynności kontrolne, takie jak sprawdzanie płynu chłodzącego, oleju silnikowego czy płynu do spryskiwaczy, tutaj również powinny być wykonane podczas wypożyczania auta. Sprawdźmy też, gdzie znajduje się kratka wentylacyjna akumulatora. Podczas jazdy nie zasłaniajmy jej. Mycie samochodu, zwłaszcza silnika, najlepiej zlecić pracownikowi myjni.
Zanim wypożyczymy hybrydę, zapoznajmy się też ze sposobami, które uczynią naszą jazdę ekonomiczną. Ważne są przede wszystkim:
- Automatyczne ruszanie zanim włączy się silnik spalinowy
- Zdecydowane przyspieszanie, które pozwoli szybko osiągnąć stałą prędkość
- Monitorowanie wskaźników na desce rozdzielczej, co pozwala na lepsze zrozumienie działania samochodu i kontrolowanie zużycia energii
- Jak najczęstsze korzystanie z silnika elektrycznego, zwłaszcza podczas ruszania, krótkich podjazdów oraz parkowania
- Delikatne i wczesne hamowanie
Wynajem auta hybrydowego na wakacje
Wynajem samochodu na dłuższe wakacje z rodziną to sprawa, która wymaga przemyślenia. Przede wszystkim, zadać trzeba sobie pytania:
- Jaką trasę mamy do pokonania?
- Czy będzie to wycieczka objazdowa, czy większość czasu spędzimy w jednym miejscu?
- Na czym zależy nam najbardziej, jeśli chodzi o wyposażenie i cechy samochodu?
Samochód hybrydowy w trasie będzie palić podobnie do samochodów z silnikami spalinowymi. Spokojna jazda może jednak pomóc nieco zaoszczędzić. Należy też monitorować ilość paliwa, gdyż zbiornik będzie mniejszy, a w trasie działa przede wszystkim silnik spalinowy.
Auta hybrydowe ważą dość sporo. Musimy więc pamiętać, że hybryda pełna ludzi i bagażu będzie jeszcze mniej zrywna. Jeśli chodzi o walizki, trzeba też wziąć pod uwagę, że bagażnik w samochodzie hybrydowym jest nieco mniejszy.
Dobowy wynajem hybrydy
Wynajem samochodu hybrydowego może być nieco droższy niż wynajem prostszego modelu auta z silnikiem spalinowym. Jeśli wypożyczamy samochód na dobę, warto obliczyć, która opcja bardziej się nam opłaci. Jeśli w grę wchodzi całodzienne przemieszczanie się po mieście, opcja ta może okazać się oszczędniejsza. W przypadku, gdy potrzebujemy jedynie przemieścić się między dwoma czy trzema punktami, musimy przeanalizować, wynajem jakiego auta wyjdzie nam taniej.
Podsumowując – dla kogo hybryda?
Samochód hybrydowy ma zarówno wady, jak i zalety. Wszystko jednak zależy od naszego podejścia, sposobu jazdy i potrzeb. Nie każdy będzie się czuł dobrze jeżdżąc hybrydą. Dla kogo natomiast nadaje się doskonale?
- Dla osób dbających o środowisko – hybryda postrzegana jest jako bardziej ekologiczna, emituje mniej zanieczyszczeń, a więc pozwala zadbać o miasto, w którym mieszkamy. Jest też inwestycją w przyszłość, gdyż normy dopuszczalnej emisji spalin wciąż są zaostrzane.
- Dla oszczędnych – tutaj można polemizować, jeśli jednak inwestujemy w auto, które ma zostać z nami na dłużej i nie chcemy przepłacać na stacjach paliw, hybryda będzie dobrym rozwiązaniem. Jeśli wypożyczamy auto i zamierzamy sporo jeździć, a nie chcemy przepłacać za paliwo, które zużylibyśmy stojąc w korkach, również postawmy na hybrydę.
- Dla lubiących spokojną, miejską jazdę – jeśli nie lubisz transportu miejskiego ani taksówek, a przemieszczasz się autem między pracą, szkołą, sklepem i domem, poza tym jeździsz często i spokojnie, to samochód dla Ciebie.